Höstprogrammet 2016

Studiefrämjandet

Är du medlem i Naturskyddsföreningen och intresserad av ledarutveckling? Då kan du anmäla dig till någon av Studiefrämjandets kurser i ledarutveckling.

• Ledarutveckling steg 1  i Malmö 15 oktober. Sista anmälningsdag 23 september.
  • Ledarutveckling steg 1 i Kristianstad 22 oktober. Sista anmälningsdag 30 september.
  • Ledarutveckling steg 1 lättare svenska i Hässleholm 12 november. Sista anmälningsdag 21 oktober.
  • Ledarutveckling steg 2 i Tyringe 28-29 oktober. Sista anmälningsdag 7 oktober.
  • Ledarutveckling steg 3 i Tyringe 25 -26 november. Sista anmälningsdag 4 november.
  • Valberedningskurs – distans 20 oktober klockan 18.30-20.30. Sista anmälningsdag 13 oktober.

För mer info kontakta Maria Thunberg på: maria.thunberg@studieframjandet.se

Svamp i Tyringeskogarna

Söndag den 9 oktober 2016 går vi ut och plockar svamp i Tyringeskogarna.

Samling: Parkeringen vid Tyringe kurhotell 10.30.

Vi beräknar vara ute till 15-tiden.

Intill Tyringe och kurhotellet finns en ovanligt mångskiftande skog som fortfarande innehåller större partier av äldre bokskog blandat med en trevlig skog av tall, gran, ek och björk. Området genomkorsas av mestadels lättgångna och fina promenadstigar. Här finns en mycket rik svampflora som både har något för matsvampsplockaren såväl för den som tycker det är kul att få se lite ovanligare arter. Efter plockning har vi genomgång av våra fynd. För den fågelintresserade finns här arter som tofsmes, talltita, svartmes, domherre och nötskrika.

Kontaktperson: Bengt Hertzman 070 2035915 eller 042-

131639. Inger Persson 0435-15433

Samarrangemang med Klippanbygdens Natur och

Perstorp Naturskyddsförening

Svampens Dag i Perstorp 17/9 2016

Välkomna till en dag i skogen med svampplockning!

Vi samlas på Icas parkering 17 september kl 09.00 och delar upp oss grupper. Sedan förflyttar vi oss ut i valfri skog för att plocka svamp. Återträff igen på Studieförbundet Vuxenskolan på Stockholmsvägen 14D klockan 13.00 för examination av de svampar vi har hittat. Vi kommer då att lära oss vilka svampar som är ätliga och vilka som inte är det. Tanken är att vi ska upptäcka fler svampar att ha i vår matlagning. Perstorps svampexpert Yngve Carlsson kommer att medverka.

Medtag korg, renskniv och eventuellt en svampbok. Medtag gärna matsäck. Kläder efter väder. Fika kommer att finnas till självkostnadspris på eftermiddagen. Ingen anmälan behövs.

Ett samarrangemang med Perstorp Naturskyddsförening, Trädgårdsföreningen Perstorp och Studieförbundet Vuxenskolan.

Info: Kjell Andersson