Slåttergillet 2014

Här nedan har Pia sammanfattat lite från Slåttergillet som ägde rum på Andreassons äng på Ängens dag, bilderna har Torsten Steffert tagit.

Hembygdsföreningen och Naturskyddsföreningen bjöd åter in till Slåttergille sista söndagen i juli.
I år hade vi bättre tur med vädret trots några regndroppar tidigt på förmiddagen.
Mats Thomsen med sina vackert selade hästar hade dagens viktigaste uppgift när det gällde
att slå ängen och han tog hjälp av ett gammaldags slåtteraggregat.
Ett par liemän fick också visa vad de kunde. Pelle Johansson och Kjell Olofsson var de kunniga i fråga

Nils Olof Wedin berättade och visade bilder från Ängens tidiga historia.
Vår duktige florainventerare Leif Sigbo ledde rundvandring på ängen för de intresserade.
Vi hade även en biodlare Per Johansson från Björstorp på plats som mycket överskådligt visade bin och bikupor. Biprodukten dvs honungen kunde man även köpa på plats.
För de som blev mer hungriga fanns det grillad korv med bröd eller kaffe och kaka som Hembygdsföreningen serverade.
Vi fick även besök av ytterligare två fina hästar. Det var Blombergs som kör rundturer med sina hästar på lördagar. Nu blev det två turer till Andreassons äng med besökare från bl a Ybbåsen
och Österbo.
Perstorps fågelholkssnickare Göte Isaksson visade olika holkar för bland annat mes, stare, humla etc.
Han hade även tillverkat ett tjusigt fågelmatarbord som man kan vinna om man köper lotter på
Hembygdsföreningens söndagsevenemang.
Uppgifter om antal fågelarter på Ängen samt vilka fåglar som häckar i våra holkar fanns också tillgängligt.
Naturskyddsföreningen hade en tipsrunda som hade temat ” Ängen”
En person hade alla tio rätt. Några stycken hade nio rätt men där fick utslagsfrågan avgöra.
Resultatet i tipsrundan var
1:a pris Bitte Rosenqvist
2:a pris Inge-Gerd Olsson
3:e pris Marianne Johansson