Skrattmåsarna åter under attack?

Förra året vann vi en viktig kamp när Länsstyrelsen valde att freda skrattmåsarna genom att se till att det gällde tillträdesförbud på ön i Jeans Damm mellan 1/4-15/7

Men enligt protokoll från kommunstyrelsens sammanträde så har de gett kommunchefen i uppdrag att ”lösa skrattmåsproblemet”. Allt detta för en exploatör kräver detta av kommunen. Då länsstyrelsen fortfarande är på måsarnas sida så kommer troligtvis kommunen att agera under radarn om de ska försöka få bort måsarna.

Vi har både Skånes ornitologiska förening samt som sagt Länsstyrelsen på vår sida och detta ska vi utnyttja. Om ni ser misstänkt aktivtet kring Jeans Damm eller om någon beträder ön efter den förste april så tag genast kontakt med Kenneth Bengtsson på Skånes Ornitologiska Förening på mailadress kenneth.bengtsson1@comhem.se

Kommunen har i skrivelser försökt få opinion tidigare genom att direkt felaktigt hävda att måsarna häckat vid våtmarkerna tidigare. De har även hävdat att det går att flytta kolonin till Gustavsborgsområdet, helt utan en tanke på vilka biotopkrav måsarna har.

Tillsammans så kan vi rädda den här ytterst viktiga koloni!